« هـنرهـاي رزمـي - آیکـیدو/ استان قم »
"ما را در كانال تلگرام دنبال كنيد"

براثر تلاش و تقلای کمتر ازسرعت و قدرت بیشتری برخوردار شوید.                                    " بروسلی"

همیشه جنگجو بودن مهم نیست ،بلکه دلیل موجه برای کشیدن شمشیر  و جنگیدن مهمه.

این خود زندگی نیست که مهمه،(درسته یه موهبته، اگه قدر ش شناخته بشه) ولی مهم مدت زمان درست زندگی کردنه،نه صرفا خود زندگی.


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 25 اسفند 1390برچسب:, :: 18:33 :: توسط : ADMIN

 سن سی هیتوهیرو سایتو 

سن سی هیتوهیرو سایتو فرزند سن سی موریهیرو سایتو است. موریهیرو سایتویکی از شاگردان برتر استاد بزرگ بوده و دوجوی استاد بزرگ در ایواما (يکی از دوجوهای مطرح در زمینه آیکیدو) را رهبری کرده است و پس از فوت وی در سال ۲۰۰۲ رسما اداره این دوجو را فرزندش هیتوهیرو سایتو برعهده گرفت. وی نیز در دوران کودکی و نوجوانی تحت نظر استاد بزرگ و پدرش که از استاتید مطرح آیکیدو بوده این هنر رزمی را تعلیم دیده است. لذا نظرات و خاطرات او از ارزش قابل توجهی برخوردار است.

آنچه در ادامه می خوانید بخشهایی (صفحات ۳ تا ۵) از مصاحبه ده صفحه ای آیکیدو ژورنال با سن سی هیتو هیرو سایتو است. این قسمتها با توجه به بار آموزشی و توصیه های پایه ای و مهمی که در آنها در رابطه با یادگیری آیکیدو وجود دارد انتخاب شده است. امید آنکه مفید واقع گردد و در آموزش هایمان به این نکات توجه کنیم.

بخشهایی از مصاحبه با سن سی هیتو هیرو سایتو

 آژ(آیکیدو ژورنال):  شما در مورد مبانی و پایه های آموزش آیکیدو چه توصیه هایی به هنرجویان آیکیدو می کنید؟
هیتوهیرو: پدرم سن سی سایتو می گفت تمامی تکنیکهای تایجوتسو، چوب و شمشیر بر پایه هانمی (گارد یا ایستادن صحیح) هستند. ابتدا شما باید در هانمی (صحیح ایستادن) استاد شوید. آنگاه شما باید بیاموزید که چگونه یک کیای موثر و مناسب (تخلیه نفس به شکل فریاد) را اجرا کنید. من فکر می کنم آموزش بدون "کیای" از کیفیتی پایین برخوردار است. استاد بزرگ کیایی ترس انگیز داشت. اگر شما می خواهید بودوی حقیقی (طریقت سلحشوری) را بیاموزید نمی توانید از استاد بزرگ پیروی نکنید. متاسفانه مردم درباره استاد بزرگ اطلاعات زیادی ندارد، پس من بیشترین تلاشم را می کنم تا بیشتر در باره او به آنها بگویم.
 



ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 25 اسفند 1390برچسب:, :: 18:18 :: توسط : ADMIN

سخنان استاد بزرگ از کتاب "قوائد آیکیدو" نوشته میتسوگی سائوتومی

مقصود و غایت آیکیدو

"برایم جالب است که بدانم که آیا مقصود اصلی آیکیدو را درک کرده اید و بدست آورده اید؟ این مقصود تنها آموزش دادن خودتان در تکنیکهای بوجوتسو نیست. هدف دیگری نیز وجود دارد و آن خلق دنیایی از زیبایی، نیک اندیشی، بخشندگی و لطافت  است. برای که این دنیا را به محل بهتری تبدیل کند، دنیایی از خوشی و مسرت. همانگونه که همیشه گفته ام خداوند این عالم را به ما داده است، و تمامی این جهان یک خانواده واحد است. ما این مزیت را داریم که از زیبایی و شگفتی های آن لذت ببریم. این وظیفه ما بعنوان نوع بشر است، که جامعه ای را بسط دهیم که در آن عدالت و درستی بخاطر آن زیبایی و شکوه اجرا می گردد. هدف ما در بودو (طریقت سلحشوری) آن نیست که تنها از خودمان محافظت کنیم. ما باید این عطیه عشق ربانی خداوند را بپذیریم و پیوسته برای حمایت از تغییراتی که شادی را برای جهان به ارمغان می آورد بکوشیم و با این روش به این عطیه احترام بگذاریم. اگر ما بخواهیم بشکل حقیقی به گوهر مقدس بودو احترام بگذاریم باید برای صلح، برای جهانی بدون خشونت، بدون بدبختی و بدون برخورد، کار و تلاش کنیم.......



ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 18 اسفند 1390برچسب:, :: 18:2 :: توسط : ADMIN

 

بوشی­دو و سامورای

  بوشی­دوبه معنی آئین سلحشوران است و به باورها، اصول زندگی و مرام­نامه نانوشته جنگاوران سامورای گفته می­شود.

 این آئین مبتنی بر خدمت به ارباب است و بی­­شباهت به شوالیه­گری در اروپای قرون وسطی نیست.

 بوشی­دو ریشه در اعماق غبارآلود تاریخ ژاپن دارد و در طی قرون متمادی جنگاوری و نظامی­گری در ژاپن به تدریج تکامل یافته است. در کوجی­کی، کهن­ترین کتاب بازمانده به زبان ژاپنی، متنی هم به شرح زندگانی یاماتو تاکه­رو، پسر امپراطور کِی­کوختصاص یافته است. این متن از تاکه­رو تصویر یک جنگ­جوی آرمانی را به دست می­دهد که کاملاً جّدی و وفادار است، دشمنان پدر خود را "مانند هندوانه" تکه­تکه می­کند و بسیار سرسخت اما بااحساس است که این ویژگی­ها در سوگواری او بر سرزمین­های از دست رفته و همسران درگذشته­اش و نیز تمایل­اش برای نبردِ یک­تنه با دشمن آشکار می­شود. مهم­ترین نکته اینکه، تصویری که کوجی­کی از او ترسیم می­کند نماد هم­آهنگی آرمانی بین شاعری و جنگاوری است که از ویژگی­های منحصر­به­فرد فرهنگ ژاپنی به شمار می­آید..........



ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 11 اسفند 1390برچسب:, :: 21:7 :: توسط : ADMIN

  هاكاما نوعي لباس سنتي ژاپني است . هاكاما قسمت از كمر تا تقريباً قوزك پا را مي پوشاند و مانند دامن چين دار است. در گذشته هاكاما صرفاً توسط مردان پوشيده مي شده و ليكن اكنون خانم ها نيز (البته با اندكي تغيير شكل) مي پوشند.
در آیکیدو نیز این بخش از لباس استفاده و پوشیده می شود. البته زمان پوشیدن هاکاما در سبکهای مختلف آیکیدو متفاوت است. در برخی از سبکها هنرجو از روزهای ابتدایی هاکاما برتن می کند، اما در بسیاری از سبکها پوشیدن هاکاما بعنوان یکی از درجات بالا در نظر گرفته می شود که هنرجو پس از گذشتن مدت طولانی تر و انجام آزمونهای مختلف و کسب رده ای خاص اجازه دارد تا هاکاما بر تن کند.
از آنجا که هاکاما بسیار بلند و گشاد است، در هنگام تمرین و بخصوص در روزهای ابتدایی پوشیدن آن، بسیار سرعت حرکت هنرجو را محدود می کند. در سبکهایی از آیکیدو که اجازه پوشیدن هاکاما پس از چند سال تمرین داده می شود، این مزیت وجود دارد که هنر جو پس از سالها تمرین، مجبور می گردد تا دوباره از سرعت اجرای تکنیکهای خود بکاهد. این موضوع فرصتی است تا دوباره به جزئیات تکنیکهایش با دقت بیشتری نگاه و  آنها را دوباره با صبوری مرور کند.



ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 11 اسفند 1390برچسب:, :: 21:3 :: توسط : ADMIN

اندو سیشیرو دان 8

دانلود

موریهیرو سایتو دان 9

دانلود

 کنجی شیمیزو دان 7

دانلود

اساتید آمریکایی(آموزش نیکیو)

دانلود


ارسال شده در تاریخ : شنبه 6 اسفند 1390برچسب:, :: 18:13 :: توسط : ADMIN

"تفاوت میان مرگ و زندگی در زمانبندی است"

وارد شدن یا "irimi " (ایریمی) یکی از تکنیکهای اولیه آیکیدو محسوب می گردد که معنای آن بسیار نزدیک به "در هم آمیختن با حریف" است. در یک سطح ابتدایی irimi حرکتی شبیه به یک گام سرخوردن به سمت یا بداخل حمله حریف است. در اکثر حرکات ایده آیکیدو استفاده از مسیرهای دایره ای یا حلزونی شکل طبیعی است. irimi شخص را به بداخل مسیر دایره ای شکل حرکت حریف می آورد، بشکلی که انرژی حمله می تواند در امتداد این سطح دایره ای شکل تغییر جهت پیدا کند. اینکار شبیه زمانی است که شما یک بشقاب پرنده پرتاب شده را روی انگشتتان دریافت می کنید، اجازه می دهید که انرژی دایره ای شکل حول محور انگشتتان به گردش در آید و سپس بشقاب پرنده را با حداقل تلاش در همان مسیر یا یک مسیر جایگزین بازگشت می دهید.



ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : جمعه 5 اسفند 1390برچسب:, :: 13:19 :: توسط : ADMIN

 کاتانا( یا کتنا ) (انگلیسی: katana) نام یک نوع شمشیر ژاپنی است که از قرن 13 میلادی مورد استفاده سامورایی ها ی ژاپنی بوده است .
لغت کتانا در زبان ژاپنی باستان به معنی شمشیر است . 

از ویژگیهای بارز کاتانا شکل زیبای ان و استحکام خارق العاده اش است .
در طول تاریخ شکل ان تغیرات مختصری یافته ولی اصول پایه ان همچنان بدون تغییر مانده است . از جمله ویژگی های کاتانا می توان به شکل منحنی تیغه ان اشاره کرد .
همچنین یک طرف شمشیر ( لبه داخلی ان ) بسیار تیز است و اصولا قسمت عقب سطح شمشیر از قسمت تیز و برنده ان کلفت تر است .
کتانا اصولا برای بریدن اجزا بدن طراحی شده تا زخمی کردن دشمن به همین دلیل هم تیغه ان به شکل خاصی طراحی شده است تا قدرت برندگی ان هر چه بیشتر اثر گذار باشد .....



ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 3 اسفند 1390برچسب:, :: 20:8 :: توسط : ADMIN

 شاید بتوان ukemi (اوکمی) را بعنوان هنر دریافت تکنیک توصیف کرد. تمرین "اوکمی" شامل زمین خوردن های کنترل شده و غلطیدن برروی دستها می گردد. در اینجا به دلایلی که باعث می شود در آیکیدو به تمرین "اوکمی" بپردازیم و اینکه چرا بخش مهمی از تمرینات آیکیدوی ما است اشاره شده است:.....
 



ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 3 اسفند 1390برچسب:, :: 19:48 :: توسط : ADMIN

 ته کاتانا یکی از اصول پایه آیکیدو در اجرای تکنیکها است.
کاتانا در زبان ژاپنی به معنی شمشیر سنتی ژاپنی است. این شمشیر دارای شکلی منحصر بفرد است که در تصویر روبرو نمونه ای از آن را می بینید.
همانطور که در این تصویر پیدا است شمشیر دارای قوسی ملایم است که شکلی هلال گونه به شمشیر می دهد.
اگر زمانیکه در حالت طبیعی ایستاده اید به دست خود (از بالای بازو تا انتهای دست) نگاه کنید می بینید که دست شما قوسی طبیعی و به شکل همان قوس شمشیر ژاپنی دارد. "ته" در زبان ژاپنی به معنای "دست" است و ته کاتانا شاید معنی "دست با قوس کاتانا شکل" را داشته باشد........



ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 3 اسفند 1390برچسب:, :: 19:20 :: توسط : ADMIN

درباره وبلاگ
به وبـلاگ آی کـی دو خـوش آمـدید.
نويسندگان


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 129
بازدید کل : 6517
تعداد مطالب : 131
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1