« هـنرهـاي رزمـي - آیکـیدو/ استان قم »
"ما را در كانال تلگرام دنبال كنيد"

یاری جوتسو

یاری را میتوان نوعی نیزه ی ویژه ی ژاپنی با تیغه مستقیم دانست.به کاربرد حرفه ای یاری sojutsu 'گفته میشود.یک یاری میتواند به درازای یک متر تا حتی بیشتر از شش متر باشد.درازترین شکل آن با نام  omi no yariوکوچکترین آن با نام mochi yari  یا tae yari  شناخته میشود.بلند ترین آن بوسیله نوعی پیاده نظام ژاپنی که به ashigaru معروف بودند استفاده میشد درحالیکه سامورایی ها از نوع کوتاهتر آن استفاده میکردند.

اجزای یاری

قسمت نوک آن بوسیله یک تیغه که از چند سانتیمتر تا90cm (برای نوع بلندتر آن) متغیر است قرار دارد.

تیغه ها را از همان نوع فولادی میسازند که معمولا در شمشیر و نوک پیکان سامورایی ها بکار مبرود وبسیار با دوام است.زبانه آن نیز که در دسته جای میگیرد فلز زرد رنگی است که میتوان گفت هیچگاه خم نشده و نمیشکند.

دسته((nakae که در طول وپهنای متفاوتی میتوان مشاهده کرد از چوب سخت پوشیده شده با بامبو لاک خورده ساخته شده که به اشکال بیضی ,گرد تا چند ضلعی صلیبی وجود دارد.

ته آن بوسیله ته پوش فلزی که از سیم پیچ یا روکش فلزی است پوشیده شده که به آن ishizuki گفته میشود.دسته یاری اغلب با فلز منبت کاری شده ویا حلقه های ساخته شده ازسیم های طلا و اتصالات کوچک برنجی, لاک, پولکها و فلسها تزئین میشود.

البته واضح استکه در نوع نینجایی آن کمترمیتوان چنین تزئیناتی را مشاهده کرد.

تاریخچه

بنظر میرسد یاری از نوعی نیزه چینی بر گرفته شده است این سلاح تا قرن 13م ژاپن زیاد رایج نبود. یاری درجنگهای اصلی بوشی های ژاپن سلاح متعارفی نبود بلکه بیشتر در جنگهای تن به تن و پشت اسب بکار برده میشد.تا اینکه درطی تاخت وتازمغولان به ژاپن در سالهای 1274 و1281 م شیوه ی جنگاوری واسلحه سازی ژاپنی ها  تا حدودی تغییر کرد.مغول ها از پیاده نظام چینی و کره ایی بهره میبردند که مجهز به نیزه های بلند بودند وبصورت منظم و مستحکم آرایش میگرفتند(مانند فالانژهای یونانی).این آرایش برای دفع حمله سواره نظام مفید بود.                        

اسلحه های بلند(مانند ناگیناتا و یاری) کارایی بیشتری درجنگ های گروهی لشگری نسبت به شمشیر دارند چرا که شمشیر معمولا بعد از نبرد با نیزه و درمواقع اظطراری بکار میرود.این جنگها بیشتر در دوره موروماچی رواج داشت. بعدها این رسته کمکم جای خود را به رسته تفنگداران دادند.دردوره ادو استفاده از یاری به سمت مطرود شدن میرفت و بیشتر در درگیری کوچک محلی ویا بوسیله نینجاها استفاده میشد.بعد ها در دوره صلح نیز شمشیر سازان ژاپنی هنوز به ساخت آن میپرداختند وبیشتربصورت تشریفاتی بکارمیرفت.


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 16 شهريور 1391برچسب:, :: 20:17 :: توسط : ADMIN


طبق این قاعده اول اسم خودتون را به لاتین (انگلیسی)بنویسید و بعد به ژاپنی پیدا کنید:

A –ka

B –tu

C –mi

D –te

E -ku

F –lu

 G –ji

H -ri

 I-ki

J -zu

K -me

L -ta

M -rin

N -to

O -mo

P –no

Q -ke

R-shi

 S -ari

T –s

U-do

V –ru

W -mei

X –na

Y –fu

Z-zi

مثال:

 ALI : KA TA KI

اسم خودتوبنویس و ببین چطور تلفظ می‌شه‌


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 16 شهريور 1391برچسب:, :: 19:54 :: توسط : ADMIN

درباره وبلاگ
به وبـلاگ آی کـی دو خـوش آمـدید.
نويسندگان


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 132
بازدید کل : 6520
تعداد مطالب : 131
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1