« هـنرهـاي رزمـي - آیکـیدو/ استان قم »
"ما را در كانال تلگرام دنبال كنيد"

باسلام

 دوستانی که از این وبلاگ دیدن میکنند ؛ تا کنون، هدف از راه اندازی این وبلاگ معرفی و بالابردن سطح سواد و دانش رزمی دوستداران هنرهای رزمی مشرق زمین بوده حالا برای یک طرفه نبودن موضوع از طرف دوستان توجه شما رو به چند موضوع دیگه برای جهت دهی و سوق دادن شما عزیزان برای بالابردن دانش رزمی خود می پردازیم:

1-یاوارگی:

2-کارا - ته: (به معنی اول دست خالی ،معنی دوم ذهن خالی)؛آی کی دو : نوعی کاراته به معنای مبارزه با دست خالی.

3-استاد آی کی دو جدای از داشتن مهارت در تکنیکها فیلسوف بزرگی نیز می باشد ،یعنی چه؟

4-چرا گارد آی کی دو روی خط مستقیم می باشد؟

5-استفاده از نیروی گرانش در آ ی کی دو ؟

6- آیا در آی کی دو تکنیکهای نظیر آرم بار،ترای انجل،کیمورا،چوک آنا کوندا ... وجود دارد؟


ارسال شده در تاریخ : شنبه 28 تير 1393برچسب:, :: 22:13 :: توسط : ADMIN

گسترش آیکیدو در سال 1925 توسط موریهه وشیبا شروع شد . وشیبا از همان بچگی به ورزش های رزمی علاقه نشان داد و در چند رشته ی ورزشی مانند جوجیتسو و کار با شمشیر و چوب استاد شد .او برخلاف موفقیت هایش احساس کرد که دیگر چیز خاصی در این ورزش ها برای یادگرفتن وجود ندارد . اوشیبا هم مانند کانو بر این عقیده بود که ورزش های رزمی راه و روش زندگی را به ما نشان می دهند نه اینکه تنها به منظور مبارزه از آن ها استفاده شود پس او برای یک شروع به یک فلسفه ی پرمعنی نیاز داشت. البته ایده ها و باورهای او بسیار با استاد کانو فرق داشت .
اوشیبا مدعی بود که رازهای روحانی نهفته در ورزش های رزمی را درک کرده است . او می گفت که جهان بر اساس نظم و عشق پایه گذاری شده و راه رسیدن به این دو می تواند ادامه ی هنرهای رزمی باشد، این مسئله ممکن است که ابتدا کمی گیج کننده به نظر برسد اما این نکته در تئوری اضداد فلسفه ی شرقی ریشه دوانده است.  وشیبا از تکنیک های جوجیتسو الهام گرفت وآن ها را در تلاش خود برای ساختن تاکتیک های منعطف برای تحقق اهدافش به کار گرفت .
اوشیبا به طور عمده سیستم خود را از مدرسه ی دایتو به دست آورد . دایتو یک مدرسه ی آموزش جوجیتسو بود که تاکید زیادی روی استفاده از سلاح و هم چنین در مقایسه با آن روش های مناسبی برای خلع سلاح کردن داشت . مدرسه ی دایتو این سبک جوجیتسو خود را آیکیجوتسو نامیده بود . این کلمه به معنی " تکنیک های روح منظم " بود . پس در این جا بود که وشیبا هم مانند کانو سبک جدیدی به نام آیکیدو به معنی " راه رسیدن به فلسفه ی منظم هماهنگی" نامید .


آیکیدو با هدف شکست یا زخمی کردن طرف مقابل طراحی نشده است . آیکیدو به منظور حذف پرخاشگری از ذهن، از طریق وادار کردن او به فهمیدن اینکه پرخاش تنها به خود او ضربه می زند ابداع شده است .
تکنیک های آیکیدو به جای حرکات خطی از حرکات چرخشی استفاده می کنند . مدافع آیکیدو در طول خط حمله سعی می کند که از حرکات حریف بر ضد خود او و شکست دادنش استفاده کند. مدافع در مبارزات آیکیدو هیچگاه سعی بر قفل کردن حرکات حریف یا برخورد با او را ندارد به جای این کار، او سعی در به کنترل در آوردن ذهن حریف دارد. پس برای هنرجوی آیکیدو داشتن حس اینکه بداند که حریفش در چه جهتی ضربه می زند تا جاخالی دهد یا از ضربه ی او استفاده کند الزامی است . که البته این قاعده اساس جودو و جوجیتسو نیز هست .
در آیکیدو نه هیچ رقابتی بر سر نیرو و توان طرفین و نه بر سر تمرین روی ضربات سنگین و استخوان شکن وجود دارد. آیکیدو بسته به همان منشا خودش مانند جوجیتسو به صورت دو نفره تمرین می شود ، درست پیش بینی کردید، یکی می زند ، یکی می خورد. بسیاری از مدارس آیکیدو به طور کلی هیچ تمرینی روی اسلحه ندارند و عده ی دیگر زمان بخصوصی را برای تمرین با شمشیر چوبی، چاقو و چوب سپری می کنند.


تئوری یا واقعیت : آن نظم عالی که وشیبا پیش بینی کرده بود برای هر نفر عادی درک شود، بسیار کم تر حفظ شد. تکنیک های آیکیدو تنها برای اهداف مبارزه ای ابداع شده بودند وتازه  با وجود آن پیچیدگی هم، ذاتا به خاطر خاص بودن آن ها محدود شدند .
موفقیت اوشیبا در اخلاقی کردن متد های قدیمی و تکنیک های به ارث برده جوجیتسو سوالی است که جوابش بستگی به آن دارد که این هنر رزمی چه مقدار تدریس و تمرین شده و چه تاثیر ظاهری بر مربیان و هنرجویان حرفه ای داشته است .
در حالی که جودو اهدافی مانند سایر هنرهای رزمی برای مبارزه داشت اما دیری نپایید که آن هم به طرف ورزش رفت و به عنوان یک رشته ی رزمی به آن نگاه شد نه صرفا یک هنر رزمی-مبارزه ای ، اما آیکیدو از همان ابتدا چیزی فراتر از یک سیستم مبارزه بود. اوشیبا علایق خود را در طراحی یک تمرین و ورزش روحی می دید. با وجود این که اوشیبا از همان اول می دانست که ایده های جالب عشق، نظم و " کسی را زخمی نکن " به راحتی در میدان تنش زای مبارزه اعمال نمی شود اما با این مسئله کنار آمد و راه خود را ادامه داد . این بصیرت او باعث شد که وی را به سمت سیستمی هدایت کند که از آن تنها بتوان برای یک دفاع شخصی سادهساده استفاده کرد نه یک حمله ی جنایی و وحشیانه .  همین مسئله بود که از ابتدا نام آیکیجوتسو را به آی کی دو تغییر داد . 


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 4 تير 1393برچسب:, :: 1:2 :: توسط : ADMIN

هنر آیکیدو ریشه های خود را از آیکیجوتسوی مربوط به مدرسه ی دایتو می یابد که توسط شاهزاده تنجین یکی از شش پسر امپراتور سیوا پایه گذاری شد. قرن ها بعد، هنوز هم اجزای خاصی از دروس مدرسه ی دایتو پیش تاکدا به عنوان ارث مانند رازی نگه داری می شدند و تنها افراد خاص یا اعضای خانواده آن ها را می دانستند. سوکاکو تاکدا، متخصص مدرسه ی ریو، در سال 1915 دیدارهای زیادی با موریهیه داشت به طوری که رابطه ی این دو مورد حسادت عده ی زیادی واقع می شد. موریهی گواهی تسط بر آیکیجوتسو را در دایتو ریو از سوکاکو دریافت کرد.
موریهی در همان سن جوانی 200 تکنیکی را که در دایتو ریو یاد گرفته بود گسترش داد. در سال 1992 او سبک خود را در آیکیجوتسو سازماندهی کرد و نام آن را آیکی بوجوتسو نهاد. او این سبک را نقطه ی شروعی برای معرفی هنر رزمی خود دانست. او دوبار برای مشاهده ی هنرهای رزمی چین به آن جا سفر کرد. او ایده های ورزش های رزمی چین را با سبک خود ترکیب نمود.  به خصوص ایده های دو سبک تای چی چوان و پا کوا چانگ .

 آیکیدو و قدرت کی (چی)

در 1936 استاد وشیبا نام سبک خود را به هنر رزمی آیکی بودو تغییر داد که این هنر رزمی در سال 1942 که به کمال رسید به طور رسمی با نام آیکیدو تعریف شد. این نام ترکیبی شامل، ai به معنی توازن، ki روح و انرژی چی و do به معنی نظم و انظباط. این هنر شامل اجزای باستانی هنرهای رزمی مانند شمشیربازی است و تکنیک های زیادی را از دایتو ریو به ارث برده و یک سری تکنیک را از خود خلق کرده. این هنر تاکید زیادی بر استفاده ار قدرت کی دارد که انسان با استفاده از آن بتواند قدرت مناسبی به دست بیاورد.
موریهیه در کلاسهایش، هنرآموزانش را از تقلید کردن تکنیک ها و فرم ها باز می داشت، به جای آن، او از شاگردانش می خواست که به قدری تمرینات را تکرار کنند که جزئی از اعمالشان شود. او همیشه می گفت : طوری یاد بگیرید که فراموش نکنید و تکنیک ها را قبل از اینکه اجرا کنید جزئی از خود بدانید.
موریهیه در آیکیدو مهارت های های دفاع شخصی به حد خارق العاده ای گسترش داد. او می توانست به طور همزمان از روی دوازده مرد بپرد.
موریهیه اوشیبا پس از رنج بردن از دوره های بیماری که در طول عمر خود دچار آن شده بود در سال 1969 در سن 86 سالگی تسلیم سرطان کبد شد. او  قبل از مرگش گفت : آیکیدو پایان نیافته و تازه شروع شده و بیشتر رشد خواهد کرد.
شاید بنیان گذار این هنر بین ما نباشد اما این هنر هم چنان برای گسترش در جهان ادامه می یابد.

 

 


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 3 تير 1393برچسب:, :: 23:52 :: توسط : ADMIN

درباره وبلاگ
به وبـلاگ آی کـی دو خـوش آمـدید.
نويسندگان


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 132
بازدید کل : 6520
تعداد مطالب : 131
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1