« هـنرهـاي رزمـي - آیکـیدو/ استان قم »
"ما را در كانال تلگرام دنبال كنيد"


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 20 آذر 1391برچسب:, :: 19:27 :: توسط : ADMIN

[تصویر: 1323178261.jpg]

آی كی دو گی (Aikido gi) یك نام رسمی برای لباس متحد الشكلی است كه در تمرینات آی كی دو توسط هنرجویان پوشیده می شود. اغلب هنرجویان به اختصار با آن "گی" و یا "دوگی" (dogi or gi) می گویند . به جز موارد كم شمار آنهم براساس مصوبات محلی ‘ اكثر آی كی دو كاران در هنگام تمرین :آی كی دو گی" كه از كتان سفید است می پوشند. عملاً ار آنجاییكه حالت آموزش آی كی دو بین كاراته و جودو است ‘ هنرجویان به دلخواه خود می توانند لباس جودو و یا كاراته بپوشند. این دو نوع از سایر لباسها با دوام تر خواهند بود كه البته لباس جودو مشخصاً مناسب تر برای تمرینات پرتابی و یقه می باشد. مریهه ویشیبا در اغلب تمرینات لباس جودو سنتی بهمراه هاكاما تیره رنگ می پوشیده است كه البته در بعضی اوقات كیمونو سنتی بهمراه هاكاما بوده است.

علاوه بر لباس جودو و كاراته كه اغلب در تمرینات آی كی دو استفاده می شود ‘ تعداد اندكی شركت نوعی لباس به نام كی ك گی(keikogi) مختص تمرینات آی كی دو تولید می نمایند. آنها بطور حرفه ای"كی ك گی"را با توجه به جنبه های واحد تمرینات آی كی دو تولید كرده اند تا بتواند پاسخگوی تمرینات باشد . برخلاف بیشتر هنرهای رزمی‘ آی كی دو بر تكنیكهای دفاعی از حالت نشسته تاكید دارد و بنابراین لباس آی كی دو باید در قست زانو شلوار دارای لایی اضافه جهت تقویت و دوام بیشتر لباس باشد . همچنین قسمت بالاپوش باید اندكی بلندتر از ناحیه كمر باشد تا به هنرجو آی كی دو این امكان را بدهد تا ره راحتی آنرا داخل هاكاما بگذارد و یا مرتب نماید. از سوی دیگر بالاپوش(uwagi) باید دارای آستینهای اندكی كوتاهتر باشد تا انجام تكنیكهای دفاعی از حالت گرفتن مچ دست به آسانی امكان پذیر باشد.

هاكاما (Hakama):

هاكاما نوعی لباس سنتی ژاپنی است . هاكاما قسمت از كمر تا تقریباً قوزك پا را می پوشاند و مانند دامن چین دار است. در گذشته هاكاما صرفاً توسط مردان پوشیده می شده و لیكن اكنون خانم ها نیز (البته با اندكی تغییر شكل) می پوشند.

هاكاما دارای 7 چین یا پیله (5 پیله جلو و 2 پیله در پشت) می باشد . این 7 پیله دارای هفت معنی سمبولیك به شرح (ر.ک مطالب پیشین )می باشد:



ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 14 آذر 1391برچسب:, :: 21:35 :: توسط : ADMIN

درباره وبلاگ
به وبـلاگ آی کـی دو خـوش آمـدید.
نويسندگان


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 132
بازدید کل : 6520
تعداد مطالب : 131
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1