« هـنرهـاي رزمـي - آیکـیدو/ استان قم »
"ما را در كانال تلگرام دنبال كنيد"

هاگاکوره(پوشیده با برگ)

طريقت سامورايي استوار بر مرگ است.آنگاه كه بايد بين مرگ و زندگي يكي را انتخاب كني بي درنگ مرگ را برگزين. آن هنگام كه تحت فشار انتخاب زندگي يا مرگ قرار گرفته اي لزومي هم ندارد به هدف خود برسي. (پوشیده با برگ)

درزندگي انسان٬ مراحلي در جست و جوي دانش وجود دارد. در پايين ترين سطح٬ هرچه شخص تلاش مي كند هيچ ثمري نمي برد و احساس مي كند هم او و هم ديگران ناشي و خام دست هستند. در اين مرحله او هيچ ارزشي ندارد. در مرجله ي بعد او هنوز بي فايده است اما از ناكارامدي خويش آگاه است و مي تواند ناكارامدي ديگران را نيز ببيند. در سطحي بالاتر او مفتون توانايي هاي خويش است و از تحسين ديگران به دل شاد مي شود و از ناتواني دوستان و آشنايان خود اندوهگين مي شود. اين مرد ارزش دارد. در والاترين مرتبه مرد چنان به نظر مي رسد كه گويي هيچ نمي داند. اما مرحله اي متعالي نيز هست كه والاترين آنهاست. در اين مرحله انسان مي داند كه راه حقيقت را ژرفايي بي پايان است و هرگز نمي انديشد كه سلوك او به پايان رسيده است. او به راستي به عدم كفايت خويش واقف است و هيچ گاه در زندگي خويش فكر نمي كند كه موفق شده است. غروري در سر ندارد اما با فروتني طريقت خويش را تا به انتها مي داند. من راه شكست ديگران را نمي دانم تنها مي دانم چگونه مي توانم بر خويش چيره شوم. (پوشیده با برگ)

افرادحسابگر فرومايه اند. چرا كه سنجش مادي مسائل و حسابگري با سود و زيان سروكار دارد و فكر سود و زيان هيچ گاه تمامي ندارد. حسابگر مرگ را زيان و زندگي را سود مي شمارد. از اين رو چنين انساني دوست ندارد بميرد و چنين است كه فرومايه مي شود.(پوشیده با برگ)

حتي اگر مرد از فرط بيماري در حال مرگ باشد٬ اگر اراده كند باز هم مي تواند دو يا سه روز دوام بياورد. (پوشیده با برگ)

درستكاري برتر از عقل است. (پوشیده با برگ)

   كسي كه با شور و هيجان از انتقام دم مي زند و بعد هم هيچ كاري انجام نمي دهد رياكاري بيش نيست. مردم زيرك و باهوش كه تنها بلدند حرف بزنند به فكر نام و شهرت خويش در آينده هستند. اما يك دلاور واقعي مردي است كه مخفيانه به پيش مي رود٬ هيچ نمي گويد و مي ميرد. (پوشیده با برگ)

 


ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : شنبه 24 تير 1391برچسب:, :: 21:19 :: توسط : ADMIN

دانستنیهای ویژه آی کی دو

استقرار باید طبیعی، متعادل و دارای انعطاف پذیری كافی برای اوكه و ناگه باشد، تا اوكه و ناگه بتوانند در نهایت هماهنگی به اجرای فن بپردازند. استقرار سخت و سفت، جامد و غیر منعطف، از اجرای حركات صحیح جلوگیری به عمل می آورد.

وجود اوكمی تنها برای جلو گیری از آسیب دیدگیها نیست، بلكه اوكمی ضامن استمرار جریان پذیری در حركات نیز هست. هنر جویان باید قادر باشند تا از هر زاویه ای با هر درجه سختی، با رعایت نكات ایمنی، به انجام انواع اوكمی ها بپردازند.

شناخت تفاوت بین نیروی كی(ki) و نیروی فیزیكی از نكات مهم در توسعه و تكامل آی كی دو است. هنرجویان باید سعی كنند تا خود را با تنفس صحیح منطبق كنند و در ضمن نیروی عظیم حاصل از این تنفس را كه فراتر از توانائیهایشان است، درك كنند.

 تمرینات تك نفره، فرد را آماده می كند تا به آرامی گرم شده و به تدریج برای تمرینات بعدی آماده شود. این گونه تمرینات به هنر جو می آموزد، آی كی دو طریقتی است كه حتی می توان آن را به تنهائی نیز تمرین كرد. تمرینات متعددی وجود دارند كه فقط به صورت فردی قابل انجام شدن هستند. این گونه تمرینات از نظر ذهنی، فرد را برای تمرینات بعدی آماده می كند.

تمرینات دو نفره برای تكامل و ارتقاء سطح هماهنگی و درك طرف مقابل لازم است. نفر مقابل، برای كمك به فرد در انجام حركات كششی پشت، تمرینات خم شدنی و به وجود آوردن یك حس اطمینان و درك متقابل نیاز است. بنابراین، بدین وسیله فرد قادر خواهد بود تا به روند طبیعی تمرینات خویش ادامه داده و فنون آی كی دو را تمرین كند.

به هماهنگی حاصل کردن با نیروی "کی"از طریق  اجرای تكنیكهای آی كی دو توسط جو، آی كی جو گفته می شود. در این روش تمرینی، هنرجو باید سعی كند تا با نرمی و انعطاف كامل، فنون آی كی دو را به نمایش درآورد. او باید قادر باشد تا روح آی كی دو را توسط جو نیز به نمایش درآورد. هیچ تفاوتی نباید بین فنون در حالت معمولی و این حالت احساس شود. در اصل، جو ادامه ای است از دستان و بدن هنرجو، نه تكه ای اضافه بر آن. روان بودن و انعطاف پذیری از واجبات كار با جو است.

 


ارسال شده در تاریخ : شنبه 24 تير 1391برچسب:, :: 21:10 :: توسط : ADMIN

گرفتن سلاح از مهاجم یا خلع سلاح كردن مهاجم، باید در نهایت آرامی، مهارت، دقت و با روح كامل صورت پذیرد. كار با سلاح به هنرجو كمك می كند تا عكس العملهایش را سریعتر كرده و قادر باشد تا فنونش را به تكامل برساند. همچنین این تمرینات مانع از آن می شود تا بی دلیل از خود و كارمان راضی باشیم. اوكه و توری هر دو باید خود را در قبال انجام صحیح فنون مسئول بدانند و عمل و عكس العمل هایشان را اصلاح كنند. باید همه گونه تمهید به عمل آید، تا نه تنها از صدمه خوردن اوكه و توری جلوگیری شود، بلكه به آنهائی كه در محدوده امتحانی هستند نیز، صدمه ای وارد نشود. باید در تمام طول مدت آزمون، اصول ادب و نزاكت به درستی رعایت شود.


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 21 تير 1391برچسب:, :: 20:28 :: توسط : ADMIN

1.     ایكیو: اصل اول، اوده اوسائه، اوشی تا اوشی، فشار روی بازو یا کنترل بازو

2.     نی كیو: اصل دوم، كوته ماواشی، كوته ماكی، بر عكس كردن مچ دست، چرخش مچ به سمت داخل

3.     سان كیو: اصل سوم، كوته هینری، شیبوری كیمه، بر گرداندن كامل مچ دست به سمت پشت

4.     یون كیو: اصل چهارم، تكوبی اوسائه، فشار روی مچ دست

5.     گوكیو: اصل پنجم، كوجی اوسائه، اوده نوباشی، كشیدن دست



ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 21 تير 1391برچسب:, :: 20:21 :: توسط : ADMIN

کاربرد آی کی دو در حملات واقعی :

این قسمت جذاب ترین بحث و قسمت آیکیدو کاران و بقیه رزمی کاران می باشد !! در ابتدا باید بگوئیم که آیکیدو در مبارزات و دعواها کاربردی ندارد(البته دارد) ولی در دفاع از خود در برابر حملات واقعی کاربرد دارد.
چرا و چگونه ؟
آیکیدو در مبارزان کاربردی ندارد زیرا طرف ما قصد حمله به ما را دارد و ما قصد دفاع . آیا با دفاع می توان حمله کرد؟! پس چون ذات تکنیک ها صرف دفاع هستند استفاده از آنها جهت حمله جز شکست برای حمله کننده چیزی به ارمغان نخواهد آورد.
دو آیکیدو کی نیز نمی توانند با هم مبارزه کنند زیرا هر 2 قصد دفاع دارند !!
اما حملات با مبارزات فرق دارند. یعنی ما در مبارزه می خواهیم پیروز شویم ولی در حملات فقط می خواهیم دفاع کنیم و از شر حمله و حمله کننده رهایی یابیم.
به مثال جالبی توجه کنید : ...

 



ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 18 تير 1391برچسب:, :: 20:21 :: توسط : ADMIN

ناگیناتادو مطالعه چگونگی بکارگیری سلاح شمشیر گونه ای،مانند تبرزین یا شمشیر پهن می باشد. در حالیکه ناگیناتا در اصل سلاحی جنگی است، امروزه 2 کاربرد اختصاصی برای رقابتهای ورزشی توسط نوع چوبی( که کمی کمتر از نوع فلزی آن مرگبار است) و مطالعه کاتاهای سنتی به صورت ایمن دارد.امروزه 2 نوع تمرین ناگیناتا وجود دارد: روش مدرن و روش کلاسیک.با وجودی که اختلاف بین این دو روش در زیر توضیح داده شده است، آنها بیشتر دارای نقاط اشتراک هستند. در هر دو روش، تمرین ناگیناتا بر اساس یک سنت دوران افتخار و سلحشوری طبقه بندی شده است که شامل تکنیکهای هجومی، برشها،فروکردن از چپ و راست به روشهای گوناگون است مشروط بر یک آموزش متوازن همراه تاکید بر کاتا و حرکات زیبا.

روش مدرن

بیشتر از 80 هزار نفر امروزه به مطالعه روش ورزشی مدرن ناگیناتا -که در ژاپن آتاراشی ناگیناتا نامیده می شود- می پردازند.در حالیکه روش مدرن بسیاری از جلوه های رقابتهای ورزشی را احاطه کرده است(تورنمنتها، مسابقات قهرمانی،تیمها و آموزشگاه ها) اما روش مدرن هنوز یک هنر رزمی ژاپنی است که بر توسعه روح و اخلاق کارآموزانش تکیه می کند. مربیان روش مدرن چون آب راکد نیستند اما رهبران در جستجوی توسعه منش وشخصیت دانش آموزانشان توسط مثالهایشان و ترسیم میراث گرانبهای ناگیناتا می باشند.

  تمام کارآموزان روش مدرن در دو نوع روش تمرینی متفاوت شریک هستند، یک شبه مسابقه که از وسایل حفاظتی و ناگیناتا با تیغه بامبو استفاده می کند. امتیازات توسط تمرین برای حمله به سر ، گلو،مچها،ساقهای پا و بدن محاسبه می شود.تمرین دیگر در روش مدرن عبارت است از کاتا،یک روش عالی و تمرین رقص مانند به همراه یک شریک تمرینی که تمام زیبایی های ناگیناتا را نمایش می دهد. یک ناگیناتا مخصوص از چوب سخت اغلب در کاتا بکارگرفته می شود.تمرین کاتا به بهتر شدن تکنیکها و توسعه تمرکز عمیق کمک می کند.

روش کلاسیک

روشهای کلاسیک ناگیناتا از جمله سنتهای رزمی ژاپن دوران فئودالی هستند. آنها به مدت صدهاسال به معنی واقعی کلمه بدون تغییر مانده اند.بر خلاف روش مدرن، روش سنتی دارای هیچ گونه رقابتی نیست . در عوض، روشها کلاسیک بر اساس فرمهای رقص گونه ای که از قبل تهیه شده اند(کاتا) تمرین می شوند.کاتا اغلب با سرعت و قدرت بالا و همیشه با ظرافتی بی نظیر انجام می شود.


 ناگیناتای امروزی

ناگیناتا به همراه بسیاری از هنرهای رزمی ژاپن دارای تاریخ طولانی و پیوسته ای از میان زایشهای بیشمار است. حال، ما به عصری رسیده ایم که ناگیناتا به مقیاس بین المللی رشد کرده است و سازمانهای آن در بساری از نقاط جهان وجود دارند.(بنیانگذار آیکیدو استادش بود.)


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 15 تير 1391برچسب:, :: 18:35 :: توسط : ADMIN

چی؛ کی

 ازدیگر مسائل مهم فلسفه تائوئیسم و دیگر روشهای فکری چینی، مفهوم "انرژی کیهانی" یا "چی" است. چی به معنای گاز، هوا، نیروی درونی و یا اراده به کار رفته است. واژه چی در زبان ژاپنی "کی" تلفظ می شود که در ترکیب واژه های "کیایی" (فریادهایی که به هنگام مبارزه کشیده می شود) یا آیکیدو شنیده می شود.

چی خوشنویسی شده با حروف چینی

 در حالت طبیعی بین نیروهای یین و یانگ تعادلی وجود دارد که این تعادل در حقیقت توسط جریان چی بین دو نیروی یین و یانگ برقرار می ماند. این اصل، پایه طب سوزنی چینی است. پزشکان سنتی اعتقاد دارند که بین اعضای یین و یانگ در درون بدن انسان، کانالها و مجاری انرژی وجود دارد که چی یا انرژی کیهانی از طریق این مجاری بین اعضای مختلف حرکت می کند. اگر یک یا چند مجرا گرفته شود جریان طبیعی انرژی متوقف می شود و در نتیجه یک یا چند عضو بدن انسان دارای درد و ناراحتی خواهند شد. سوزنهایی که به بدن بیمار فرو می رود برای گشودن این کانالهای مسدود شده بکار می رود.


ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 15 تير 1391برچسب:, :: 18:28 :: توسط : ADMIN

میاموتو موساشی (Miyamoto Musashi) یکی از شخصیت های بزرگ در تاریخ ژاپن بود. او یک رهبر نظامی مؤثر با استراتژی ها بزرگ و همچنین هنرمندی بسیار بااستعداد بود. هنرهای وی از جمله نقاشی، مجسمه سازی و خطاطی هایش در تاریخ ژاپن بی نظیر است. با این وجود وی بیشتر از آن جهت شهرت دارد که شمشیرزن بزرگی بود و به دلیل مهارتی که در شمشیرزنی داشت در ژاپن از او به عنوانقدیس شمشیریاد می کردند.

نام کامل او شینمن موساشی (Shinmen Musashi) بود؛ نهکامی فوجی وارا“ (Kami Fujiwara) و نهگن شین“. Genshin نام وی بعدها به مناسبت گرامیداشت محلی که در آنجا متولد شده بود،میاموتو“ (Miyamoto) نام گرفت. ”موساشیدر سن جوانی یتیم شد و عمویش که یک بودیست بود سرپرستی او را به عهده گرفت.

در سن ۱۳ سالگی از نظر فیزیکی از سنش بزرگتر نشان می داد. وی جوانی سرزنده و بااراده بود. موساشی در رشته کن دو (kendo) آموزش دید و در آن بسیار پیشرفت کرد می گویند او در ۱۳ سالگی مردی را در رزم به قتل رساند، رقیب اوآری ما کی جی“ (Arima Kigei) از مدرسه هنرهای رزمیشین تو ریو“ (Shinto Ryu) بود.



ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 11 تير 1391برچسب:, :: 20:3 :: توسط : ADMIN

درباره وبلاگ
به وبـلاگ آی کـی دو خـوش آمـدید.
نويسندگان


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 131
بازدید کل : 6519
تعداد مطالب : 131
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1