چی؛کی
« هـنرهـاي رزمـي - آیکـیدو/ استان قم »
"ما را در كانال تلگرام دنبال كنيد"

مفهوم چی در هنرهای رزمی مخصوصا هنرهای رزمی نرم جایگاه ویژه ای دارد. چی نیروی حیاتی فرد است که وی را زنده نگه می دارد. پس، از دست دادن آن به معنی مرگ است. فرد باید چی را به وسیله تنفس صحیح در بدن خود ذخیره و متمرکز نماید و در مواقع لزوم با تمرکز دادن آن در پا یا دست ضربات مهلک و کشنده را به حریف وارد سازد. اساتیدی که از نیروی چی استفاده می کنند به هیچ وجه ضربات خود را خشم اجرا نمی کنند.

 

در سبکهای سخت رزمی ، تنفس غالبا از ناحیه بالای قفسه سینه انجام می شود. از دید استاد هنرهای رزمی این شیوه تنفس باعث می شود که انرژی چی در ناحیه بالای بدن ذخیره شود و تعادل شخص ناپایدار گردد. در ضمن، انرژی به دست آمده این روش تنفسی، به زودی به پایان می رسد و فرد با یک مبازه کوتاه از انرژی تهی خواهد شد.

 

در هنرهای رزمی نرم، تنفس صحیح باید از ناحیه ای در حدود 7 سانتیمتر زیر ناف ،جایی که آن را تان تین می نامند، انجام شود. این شیوه تنفس ، چی را در پایین تنه متمرکز کرده و تعادل و استحکام مبارز را در هنگام اجرای حرکات و جابجایی افزایش می دهد. انرژی که از این راه به دست می آید تا مدتها می تواند توسط مبارز استفاده گردد. در هنگام اجرای این تنفس باید عضلات آزاد و رها بوده و از انقباض بی مورد آنها پرهیز شود.

 

مشخص ترین سبکی که از نیروی چی دراجرای ضربات بهره می گیرد سبک "تای چی چوان" است. سبکهای دیگری که بر اساس اصول تائوئیسم شکل گرفته اند عبارتند از : "هسینگ آی چوان"، "پاکوآ چوان"، "توئی شو" از سبکهای چینی؛ سبکهای "گوجوریو کاراته"، "آشی هارا کاراته" و "انشین کاراته" از روشهای اوکیناوایی و سبکهای مختلف "جوجوتسو"،"جودو" و "آیکیدو" از سبکهای ژاپنی.

 

البته ممکن است که در این سبکها از تکنیکهای روشهای سخت نیز استفاده شود، همانطور که به مرور زمان بعضی تکنیکهای هنرهای رزمی نرم در روشهای سخت مورد استفاده قرار گرفته اند. با این وجود ، سبکهای نام برده بر اساس اصل غلبه نرمی بر سختی شکل گرفته اند و همه ریشه فلسفی مشترکی دارند. هرچند که در ظاهر دارای تکنیکها و فنونی کاملا متفاوت می باشند. بررسی محتوای فنی و تاریخچه این سبکها خود مجال دیگری رامی طلبد.

 

آیین تائوئیسم پس از سلسله هان به روشهای کیمیاگری سری ،برای رسیدن به جاودانگی، روی آورد و اندک اندک از هدف اصلی خود که همانا زندگی بر اساس طبیعت بود فاصله گرفت ولی تأثیر خود را بر روی چین و خصوصا هنرهای رزمی تا به امروز حفظ کرده است.



ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 15 تير 1391برچسب:, :: 18:28 :: توسط : ADMIN

درباره وبلاگ
به وبـلاگ آی کـی دو خـوش آمـدید.
نويسندگان


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 103
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 104
بازدید ماه : 165
بازدید کل : 6681
تعداد مطالب : 131
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1