آتمی؟
« هـنرهـاي رزمـي - آیکـیدو/ استان قم »
"ما را در كانال تلگرام دنبال كنيد"

ديدگاهي ديگر

همه چیز در آیکیدو دارای ظرافت و زیبایی محسور کننده ای است. همه چیز در آیکیدو بر مبنای تیزبینی و هوش بنا شده است. حتی ضربه زدن در آیکیدو دارای معنا و فلسفه ای دقیق است.

فلسفه آیکیدو با خشونت و حمله مخالف و مغایر است، پس می توان نتیجه گرفت که آتمی یا ضربه زدن در آیکیدو تنها برای برهم زدن تمرکز فکری حریف استفاده می شود. هنگامی که حریف بر ما مسلط گشته و با تمام تمرکز ما را گرفته است، در چنین حالتی استقرار و جریان منظم نیروی Ki در حریف برقرار است. با استفاده از آتمی می توانیم برای لحظه ای باعث فروریختن این تمرکز و اختلال در نیروی Ki حریف شویم. در همین لحظه است که می توانیم از فرصت استفاده کرده و خود را به موقعیت مناسبی برای اجرای تکنیک برسانیم.

همانطور که در بالا توضیح داده شد برداشتها و اجراهای متفاوتی از آتمی در سبکهای مختلف آیکیدو وجود دارد و برخی آتمی را در حد امکان واقعی و خشن اجرا می کنند، بشکلی که آتمی موجب آسیب و تخریب حریف می گردد. در برخی شاخه های آیکیدو نیز از آتمی به نرمی و تنها در حدی استفاده می شود که تمرکز حریف بر هم زده شود و بتوان از نیروی حریف در جهت اجرای تکنیکهای اصلی آیکیدو استفاده نمود.

چرا که این روش با فلسفه و اصول آیکیدو که در بالا ذکرشد تجانس و همخوانی بیشتری دارد. البته لازم به ذکر است که میزان نیرویی که ما در آتمی بکار می بریم و نقطه ای از بدن حریف که آتمی را به آن نقطه وارد می کنیم کاملا به میزان تمرکز و نیرویی بستگی دارد که حریف در گرفتن ما بکار بسته است. مثلا نمی توان تمرکز یک حریف قوی هیکل را که بشدت ما را گرفته است با یک نوازش برهم زد. پس میزان نیرویی که شما در زدن آتمی بکار می گیرید کاملا به موقعیت و شرایط حریف مقابل شما بستگی دارد. اما همیشه به این اصل رجوع کنید که آتمی شما فقط باید تمرکز حریف را مختل کند و شما به دنبال آسیب رساندن به او نیستید. که اگر چنین بود بسیاری رشته های دیگر را می توانستید بجای آیکیدو انتخاب کنید.

نکته ی دیگری که باید ذکر کنم این است که هرگاه در اجراهای خود بیش از اندازه از آتمی استفاده کنیم باید در درستی یادگیری آیکیدوی خود تجدید نظر کنیم. چرا؟ چون به نظر مي آيد آتمی بیشتر زمانی استفاده می شود که حریف ما را گرفته و بر ما مسلط شده، در صورتیکه در آموزشهای سطوح بالا در آیکیدو گفته می شود ما باید به محض ورود حریف به حریممان و قبل از اینکه اتصال حریف با ما برقرار شود، تکنیکمان را آغاز کنیم. این مفهوم آیکیدوی پویا (Dynamic AiKiDo) است. پس با این تفاسیر اگر زیاد پیش می آید که حریف بر ما کاملا مسلط می شود و مجبور می شویم برای برهم ریختن تمرکز او از آتمی استفاده کنیم، باید در كيفيت آیکیدوی خود تجدید نظر کنیم.

 



ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 16 بهمن 1390برچسب:, :: 13:39 :: توسط : ADMIN

درباره وبلاگ
به وبـلاگ آی کـی دو خـوش آمـدید.
نويسندگان


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 56
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 57
بازدید ماه : 118
بازدید کل : 6634
تعداد مطالب : 131
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1