دانستنیهای-9
« هـنرهـاي رزمـي - آیکـیدو/ استان قم »
"ما را در كانال تلگرام دنبال كنيد"

ذانشین: در پايان يك تکنیک، مرسوم است كه برای مدت چند ثانيه به سوی مسیرآخرين حمله وارده نگاه كنيد. حتی وقتی كه می‌چرخيد و در حالت طبيعی ايستادن قرار می‌گيريد، بايد تمركز خود را در همان جهت برای چند ثانيه بيشتر، حفظ كنيد. در صورتی كه به كاتا به عنوان يكسری حركات و تكنيك‌ها كه بر عليه دشمن خيالی انجام می‌شود نگاه كنيد، تمركز و نگاه به جهت آخرين حمله برای مدت چند ثانيه، معقول به نظر می‌رسد. چرا كه بايد مطمئن شويد كه در خاتمه كاتا، آخرين حمله كننده نيز ناتوان شده و قادر به حمله مجدد نيست. به اين عمل ذانشين گفته می‌شود.
"ذان" يعنی ترك كردن و "شين" يعنی هوشياری و آگاهی. بنابراين ذانشين عبارت است از در كنار قرار دادن بخشی از ذهن يا هوشياری در هنگام خاتمه تکنیک، به اين منظور كه مطمئن شويد كه تکنیک به طور صحيح و كامل پايان يافته است.
مشخص است كه اگر حالت فيزيكی و گارد خود را از آغاز تا پايان به طور صحيح حفظ نكنيد، عواقب بدی در بر خواهد داشت. حتی حريفی كه به نظر شكست خورده می‌آيد، می‌تواند به دنبال فرصت مناسب برای حملات بيشتر باشد.
حريف می‌تواند از يك لحظه غفلت شما استفاده كرده و اسلحه‌ای بيرون بكشد. ذانشين شما را عادت می‌دهد كه در حالت گارد باقی بمانيد تا اينكه به طور مطلق مطمئن شويد كه همه چيز امن است.
درسی كه ذانشين به ما می‌دهد، مانند ساير دروس آیکیدو ، می‌تواند در جنبه‌های ديگر زندگی نيز مورد استفاده قرار گيرد. بسياری از افراد، هنگامی كه قرار است كاری را انجام دهند و قصد تكامل بخشيدن به آن كار را دارند، دچار شتابزدگی شده و از بعضی ريزه‌كاری‌‌ها و جزئيات كه در پايان كار نقش مهم دارند غافل شوند. در چنين حالتی، هنگام تميز كردن يك اتاق، ممكن است مقداری از كثيفی در گوشه‌ای از اتاق باقی بماند و يا اشتباهی در هنگام نوشتن يك نامه يا مقاله به وجود آيد. غفلت از جزئيات می‌تواند تمام تلاشی را كه برای انجام كاری بكار برده‌ايم، از بنياد ويران كند.
در فرهنگ آسيا و هم غرب، انجام كاری هنگامی ارزش دارد كه به خوبی و به درستی انجام شود. متأسفانه، طبيعت بشر طوری است كه هنگامی كه تمايل زياد به انجام و تكمیل كاری دارد، گرايش پيدا می‌كند به غفلت كردن جزئيات. آیکیدو، ذانشين را به عنوان تمرينی عالی مطرح می‌كند كه اين عادت را در شخص به وجود می‌آورد كه هيچگاه حواس خود را با هدفی كه می‌خواهد به آن برسد پرت نكند، به جزئيات توجه كافی داشته باشد.
 

 




ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 18 مرداد 1391برچسب:, :: 19:30 :: توسط : ADMIN

درباره وبلاگ
به وبـلاگ آی کـی دو خـوش آمـدید.
نويسندگان


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 13
بازدید دیروز : 128
بازدید هفته : 142
بازدید ماه : 203
بازدید کل : 6719
تعداد مطالب : 131
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1